Ahlan Wa Sahlan Ya Kawan2... sila lah layari blog ini. .....

NEW BLOG FOR SQUARE KUFI RESEARCH AND TUTORIAL

To focus on research and tutorial on square kufic, please go to my new blog here http://kuficresearch.blogspot.com/
Thank you.

Thursday, December 6, 2012

AlQuran sebagai penyembuh

Bila di timpa musibah, mengadu lah kepada Allah
Dan kami turunkan dari alQuran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan alQuran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian- al Isra':82

dalam kuliah sirah lewat solat maghrib tadi ust
az menceritakan kisah nabi Musa yang sakit perut. Lalu baginda memohon pertolongan kepada Allah dan Allah mewahyukan kepada baginda untuk mencari sejenis tumbuhan sebagai ubat. Lalu baginda perbuat apa yang diwahyukan dan sembuh. Ketika lain, baginda diserang sakit perut lagi, lalu segera baginda mencari tumbuhan yang sebelum ini digunakan. Diperbuatkan sebagaimana telah baginda lakukan sebelum itu, namun sakitnya tidak hilang. Lalu baginda mengadu kepada Allah dan Allah menjawab, pertama kali sakit kamu mengadu kepada Ku lalu aku berikan kesembuhan.Kali ke2 sakit kamu tidak mengadu kepadaKu sebaliknya kamu mmengadu kepada pokok itu lalu kamu tidak peroleh kesembuhan.
(menurut ustaz kisah ini dipetik dari satu majlis bayan dan ustaz belum dapat mengesahkan status riwayat ini) Namun begitu pengajaran yg hendak di kutip dari kisah ini ialah tentang pergantungan kita kepada Allah DALAM SETIAP PERKARA PADA SETIAP DETIK........... selalulah 'berbicara' dengan Allah, Dia Maha Mendengar..


No comments:

Post a Comment

kufi
kufi on canvas, karya kufi, kufi store